12 April 2016

Hukum Menjawab Salam Bukan Islam

Bila dah lama berkerja dengan berlainan bangsa ni.Mulalah nak terikut-ikut apa yang bangsa lain buat.Contohnya macam kawan opis aku ni ha.Bukan sorang dua tapi kebanyakkanlah..Bila cakap telefon selalu sangat mulakan ucapan "Assalamuaikum" dan kadang-kadang ada jugak bunyi "Insyaallah" walhal diaorang bukan Islam.Bos aku pun kadang-kadang begitu jugak.Itulah yang paling femes dekat opis aku ni.Maklulah kebanyakkan promoter dan rotation beragama Islam..Mungkin terpengeruh atau sedap didengar.

Persoalannya disini..wajibkah kita untuk menjawab?Dah banyak kali diaorang bagi salam dekat aku..tapi tak pernah aku nak jawab..Yang selalu aku balas.."Eh dah masuk Islam ke?"Tadi aku try google.dan aku dapat satu info ni..dan aku rasa aku patut share kepada korang semua..Kalau salah maafkan aku dan boleh tinggalkan komen..Aku ni pun bukan miss perfect sangat..

Kita boleh jawab salam diaorang..tapi..kita hanya boleh jawab "Walaikum" sahaja..Selalu kalau jawab salam sesama agama kita macam ni kan "Walaikumsalam" kan..tapi kalau mereka yang bukan agama Islam bagi salam just jawab "Walaikum".

لاَ تَبْدَءُوا الْيَهُودَ وَلاَ النَّصَارَى بِالسَّلاَمِ فَإِذَا لَقِيتُمْ أَحَدَهُمْ فِى طَرِيقٍ فَاضْطَرُّوهُ إِلَى أَضْيَقِهِ
“Jangan kalian mengawali mengucapkan salam kepada Yahudi dan Nashrani. Jika kalian berjumpa salah seorang di antara mereka di jalan, maka pepetlah hingga ke pinggirnya.” (HR. Muslim no. 2167)

Sekian tazkirah aku yang serba ringkas ni..

2 comments:

  1. oo macam tuu..noted. tq share

    salam kenal dari Rafie #247

    http://sihatcun-rafie.blogspot.my

    ReplyDelete
  2. YUp betul tu, kat ofis saya pun banyak yang tak ambik endah, lepas tu mereka yang bukan islam ni..sewenang-wenang nya ucap salam...memang lah nampak macam si non muslim menghormati dan belajar budaya islam, tapi andai mereka tu benar-benar muaalaf tak pe lah, ni hanya cuba menggunakannya sebagai mainan perbualan....mugkin kita dah terbiasa kot dengan kehidupan begini, jadi kita sama-sama lah memperbetulkan keadaan ini..........info yang baik dan berguna tau...hihihih

    ReplyDelete