16 April 2016

#day1-Berat Badan Makin ...

Baru-baru ni masa aku nak tengok movie..Suami aku saja gatai-gatai tangan nak p timbang berat dan tinggi..aku pun cuba jugaklah..berat suami aku 60kg ja..Biar betul..Tinggi pun 163..not bad..Biasalah lelaki..Makan lebih dan buat kerja lebih sikit kan..Bila sampai dekat aku..OMG!!!..betul ke ni..Ke aku mimpi saja.Berat aku dah naik 4kg wei..suami aku pandang aku.dia kata aku kuat makan.hahaha..nak nangis aku..

So aku bernekat untuk turunkan balik berat badan aku..Kalau boleh aku nak berat asal aku sebelum kawin..Dulu sebelum kawin ada la dalam 50kg..ok la tu...tapi lepas kenal suami aku tiap-tiap malam p mamak..dah kawin ni..dia makan nasik  aku pun join sekali..kalau p kedai makan..dia makan tak habis..aku tolong habiskan..ni tak ada anak lagi..kalau ada anak..anak makan..mak pun makan..makin beratlah maknya nanti..

Hari ni hari pertama aku mulakan jadual pemakanan aku.Aku ambil jadual tu dekat EZ Diet..Nak beli dengannya aku tak mampu..So aku ambik jadual dia ja..Aku pun kena makan bawang putih..sekali makan..1ulas..sebab bawang putih ni boleh kurangkan kolestrol kita..seulas sama dengan 9% kolestrol..Aku jugak kena senaman sikit kat rumah..Hari Ahad tu bolehlah..Hari cuti dan suami pun tak ada..dapatlah senaman bagi keluar peluh sikit kan..

Ni menu sarapan aku untuk hari pertama..Garlic Break dengan Telur Rebus.

Aku tumbuk seulas bawang putih dan lada hitam..pastu aku sapu dekat roti..Roti tu aku bakar sikit..sekping je roti aku..cukup la kan..Telur tu aku rebus macam biasa je..So kenyang la..Lagi satu kalau korang nak tahu..Gula juga menyebabkan berat badan korang naik tau..so aku sekarang ni minum air masak je..dah tak minum air bergula..Biar suami aku sorang je minum..tu pun aku letak sikit je gula dalam minuman dia..

Harap bulan ni dapatlah aku turunkan berat badan ni..Sebab nanti bulan 5 nak balik kampung..Nanti ada pulak orang perli aku makin gemuk pulak..Doakan aku berjaya yer..

5 comments:

  1. semoga berjaya kak fida.. teruskan usaha..:)

    ReplyDelete
  2. Hii.. Pencarian sponsor. jemput ke page saya :)
    http://rennyenqop.blogspot.my/2016/04/pencarian-sponsor-giveaway-mei-by-ann.html

    ReplyDelete
  3. hehe, chayok..tapi biasalah tu org kawen semua mkin debab yer..hehe..

    ReplyDelete