17 February 2016

Hidup Berjiran

Hidup Berjiran | Aku dah lama perhatikan jiran selang tiga rumah aku ni.Sejak 2013 lagi.Masa aku mula-mula duduk..Aku ada gak suai kenal dengan mak jiran ni.Sekali tu jer la aku jumpa.Iyerlah jiran aku punya style..masuk rumah tutup pintu.Kalau aku lalu mesti tak jumpa punya.

Bukan nak kata apa lah.Setiap kali aku lalu..Mesti laju je diaorang tutup pintu.Pernah satu kali tu..kuat jugak diaorang tutup pintu.Tersentak gak la hati aku.Aku kalau tengah bukak pintu..dan timeno tu kalau orang lalu..tak tergamak aku nak tutup..aku akan toleh dan senyum gak.

Macam semalam aku keluar lift..Diaorang baru habis kutip baju..Aku nak senyum tapi dia tengok aku..pahit dan kelat ja muka dia..terus aku tak senyum..Bukan aku nak riak la..tapi uncle dan untie yang ada dalam bangunan tu semuanya murah dengan senyuman...kadang-kadang diaorang lagi peramah.

Aku tak kacau umah tangga dia pun.Kenapa susah sangat nak bertegur sapa..Cukuplah sekadar senyuman dan hormati jiran tetangga dah cukup bagi aku.Jangan sombong sangat dengan jiran..

Kalau ikutkan ada banyak benda yang aku tak puas hati dengan umah dia..tapi aku tak buat..sebab hidup rumah bertingkat memang gini...

P/s - Kalau tak suka hidup berjiran lebih baik hidup dalam hutan 'AMAZON'

11 comments:

  1. huhu. dia memg tak bercakap dengan orang kut kan ? huhu kita pun buat tatau jela

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalahnya bukan dia sorang jer..tapi satu family dia..

      Delete
  2. hmm..mungkin die memang jenis yg cmtu kot...
    x kisahlaaa..yang penting kita murah senyuman dgn semua jiran² :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nieyl..akak minta maaf sgt tak dapat nak BW blog Nieyl..Bila buka jer...keluar error..dah try tiap2 hari tak boleh jugak..mungkin sistem komputer akak problem

      Delete
  3. jiran akak pulak suka sibuk urusan rumah tangga orang... macam2 orang

    ReplyDelete
  4. Sepatutnya klau trserempk tu paling tdk pun sekurangnya senyum la kn..

    ReplyDelete
  5. Salam dear..

    memang memacan perangai jiran.. ada yg kengkadang benar2 menyakitkan hati.. tp demi kerharmonian kita sabar je lah..

    ReplyDelete